Mamy przed sobą szachownicę z figurami szachowymi ułożonymi w stanie początkowym. Ile najmniej ruchów potrzeba by jedna ze stron dała szach-mat drugiej?
Poniżej pokazano jak czarne przy roztargnieniu białych mogą w dwóch ruchach zamatować białego króla. Jest to najszybszy możliwy mat.
Ruchy białych zaznaczone są złotą strzałką zaś
czarnych szarą strzałką.
Czarne odkrywają hetmana szykując się do ataku po czarnej diagonalnej (przekątnej).
Czarny hetman ruszając się na pole
H4 czyni szach-mat białemu królowi.
Biały król
-
Jest szachowany przez czarnego hetmana i nie ma białej bierki która bije czarnego hetmana
-
Nie ma gdzie uciec przed biciem czarnym hetmanem (jedyny ruch króla to pole F2 jest bite przez czarnego hetmana)
-
Biały król nie może się zasłonić żadną figurą
Biały król jest szachowany jak również białe nie potrafią zapobiec bicia białego króla w kolejnym ruchu. Oznacza to, że czarne czynią szach mat białemu królowi i czarne wygrywają.
Uwagi
Możliwe są również modyfikacje powyższych ruchów:
-
Kolejność ruchu białych pionków może być odwrotna.
-
Lewy biały pionek może się również ruszyć na pole F3. Ważne jest by białe odsłoniły czarną diagonalną (przekątną) E3-H5 na której znajduje się biały król.
-
Możliwe jest by również białe zamatowały czarnego króla matem szkolnym. Może się to jednak odbyć dopiero w trzecim ruchu. Białe muszą poczekać na dwa ruchy czarnych odsłaniające diagonalną na której znajduje się czarny król.
Inne nazwy prezentowanego tu mata szkolnego:
-
Mat żakowski
-
Mat głupi