Cauchy - Szkoła Myślenia www.cauchy.pl//zabawy/samochod/1/     |     Dodaj do ulubionych22 październik 2021

Łamigłówki podstawowa

|

Przedszkolaki

|

Kolorowanki

|

Rebusy

|

Krzyżówki

|

Wykreślanki

|

Algorytmy

|

Zabawy

Tabliczka mnożenia - tapeta

Ostatnie OstatnieDo góry, menu nadrzędne, lista zadań Lista wszystkich tematówNastępne Następne

Podróż - samochód, pociąg - 100 pomysłów na zabawy

Słówka

Przygotowanie do zabawy

W zabawie może uczestniczyć dowolna liczba osób. Najlepiej gdy liczba bawiących się wynosi od 3 do 5. Ustalamy kolejność osób tworząc pętlę - pierwsza osoba będzie mówić swój wyraz po ostatniej osobie.

Reguły

Pierwsza osoba mówi dowolny wyraz będący rzeczownikiem języka polskiego. Kolejni uczestnicy muszą powiedzieć rzeczownik języka polskiego zaczynający się od ostatniego litery osoby poprzedniej. Wyrazy nie mogą się powtarzać.

Modyfikacje zabawy

Gra "Słówka" może podlegać licznym modyfikacjom:

Nie musimy zaczynać od ostatniej literki

Kolejne słowa muszą zaczynać się od drugiej, trzeciej, ..., przedostatniej, ostatniej litery - w zależności o tego jak ustalimy.

Literka odpowiada numerowi zawodnika

Każdej osobie przyporządkowujemy numer: pierwsza osoba otrzymujemy numer 1, druga osoba numer 2, i tak dalej... Zawodnicy mówią swoje wyrazy zaczynające się od tej litery wyrazu wypowiedzianego przez poprzednika odpowiadającej przyznanemu im numerowi. Na przykład jeśli poprzednik osoby z numerem 1 powiedział słowo komtur, to osoba z numerem 1 mówi wyraz na "k" (zaczynający się na pierwszą literę) - na przykład "kot". Kolejna osoba (z numerem 2) musi teraz powiedzieć wyraz zaczynający się na drugą literę, na przykład "oktawa", itd. Litery możemy liczyć od początku, lub od końca. Jeśli wyraz jest krótszy niż numer danej osoby, to arbitralnie możemy przyjąć, że dana osoba musi wymyślić wyraz zaczynający się od ostatniej litery poprzedniego wyrazu, pierwszej litery, lub litery liczonej jako reszta numeru osoby przez długość wyrazu (modulo).

Pływająca literka

Kolejne słowa muszą zaczynać się od litery o numer większej niż poprzednio. Na przykład, jeśli pierwsza osoba powiedziała słowo "kos" to druga osoba musi powiedzieć wyraz zaczynający się od drugiej literki ("o") - na przykład odwaga. Trzecia musi powiedzieć wyraz zaczynający się od trzeciej litery ("w") - na przykład "wór". Ponieważ wyraz "wór" nie ma czwartej litery, więc czwarta osoba musi powiedzieć wyraz zaczynający się od pierwszej litery (znów "w"). Kolejna osoba powie wyraz zaczynający się od drugiej litery i tak dalej. Możemy również cały czas zwiększać licznik, zaś numer literki ustalać jako resztę z dzielenia licznika przez długość aktualnego wyrazu (operacja modulo).

Dodatkowe ustalenia

Głoska czy literka

Musimy ustalić, czy w wyrazach liczmy głoski, czy literki. Wyraz "choroba" zaczyna się na literkę "c", ale na głoskę "ch".

Imiona, przymiotniki, czasowniki, język angielski

Możemy dopuścić do zasobu słów również inne części mowy niż rzeczowniki:
  • przymiotniki
  • imiona
  • Nazwy własne (firm, marek, itp.)
  • czasowniki
  • Słówka z języka angielskiego

Literki "ń", "y", itp.

Musimy także ustalić co się stanie, gdy komuś trafi się trudna literka: "ń", "y" na którą nie zaczyna się żaden wyraz w języku polskim. Mamy kilka możliwości:
  • Utrata punktu
  • Wybranie następnej, poprzedniej literki
  • Wolny los - zawodnik może powiedzieć dowolny wyraz

Punktacja

Jak w każdej zabawie, emocji dostarcza ustanowienie punktacji i zasad dłuższych, 30-minutowych zawodów z drobnymi nagrodami (owoc, ciekawa gazeta, nieco większa porcja lodów) wręczanymi publicznie. W grze "Słówka" ustalić kryteria punktacji jest trudno, możemy jednak zaporponować poniższy system.

Propozycja punktacji

Punkt (ujemny) przyznawany jest gdy:
  • Zawodnik powie słowo które już raz wystąpiło
  • Nie potrafi znaleźć słowa w określonym czasie
Wygrywa ten kto ma najmniejszą liczbę punktów (ujemnych). Grać możemy na czas lub do osiągnięcia przez jednego z zawodników określonej liczby punktów ujemnych (na przykład 10)

Słówka

W "Słówka" można grać naprawdę w każdych warunkach. W samochodzie, w poczekalni do lekarza, w restauracji, w kolejce. w sklepie. Polecamy tą grę serdecznie, gdyż uczy myślenia i ojczystego języka polskiego.

OstatnieDo góry, menu nadrzędne, lista zadańNastępne
OstatnieLista wszystkich tematówNastępne


Nie znalazłeś szukanej treści?
Poszperaj w serwisie cauchy.pl lub w sieci.
Google
 

Newsletter

Tak, chcę otrzymywać bezpłatny newsletter:

Imię:

Email:

 
Kurs przygotowujący do konkursów matematycznych w szkole podstawowej
 
Korepetycje, korepetycje z języka polskiego
 
Kurs przygotowujący do sprawdzianu szóstoklasisty z matematyki
 
(C) 2010 Szkoła Myślenia im. A. L. Cauchy        Napisz Napisz        Praca     Reklama
   korepetycje z chemii